Tuesday, April 28, 2015

Buku Frozen dan Colouring Book Di PBAKL

Assalamualaikum

Sekarang ni kan sedang berlangsung Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Eh ..korang dah pergi ke belum? Sure dah kan... Cik Iput? Huhuhu..tak tau la  bila akan sampai ke sana. Maybe bila batrisya dah besar sikit nanti.. Bukannya apa Cik Batrisya ni tak suka pergi tempat yang bersesak² bagai. Mula lah dia akan buat perangai. So, biarlah dia besar sikit nanti..tu pun kalau PBAKL masih ada lg...

Alkisahnya opismate Cik Iput iaitu Nadia memang plan nak pergi. So, Cik Iput hanya sekadar komen dkt FB beliau minta tengok² kan buku Keyword Peter and jane. Rupanya beliau memang cari buku tu tapi tiada. Maybe bukan rezeki Cik Iput. 

So, beliau belikan buku frozen dan colouring book  sbg present buat Cik Batrisya.. Thanks very² much Nad...


Dapat je buku² ni apalagi Batrisya..suka sangat Frozen tu... Dulu dia tak suka Frozen ni, tp since dia tgk cerita frozen tu, sikit² nak baju frozen lah, nak itu frozen lah...semuanya frozen...


Monday, April 27, 2015

Penyakit Asma / Lelah

Assalamualaikum

Bermulanya awal tahun 2015 yang lalu sehingga sekarang, sudah 5 kali Adam diserang penat/lelah/asma. Memang cukup membimbangkan Cik Iput apabila penyakit ni menyerang Adam because before this Adam tak pernah lagi menghidap penyakit ni. Apa yg difahamkan , penyakit ni merupakan penyakit keturunan. Tapi memang tak dinafikan Cik Iput dan En Patrick memang mempunyai keturunan menghidap asma. So, potensi utk Adam menghidap penyakit ni amatlah tinggi. Jom kita berkenalan dulu dgn apa itu asma/penat/lelah... 

Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam. Ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. Akibatnya, pesakit boleh pengsan.

Asma di kalangan kanak-kanak 

Menurut kajian, jumlah kanak-kanak diserang penyakit asma adalah 10 hingga 20 peratus. Selalunya, penyakit ini tidak boleh diubati. Tapi, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usia meningkat. Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia lingkungan 12 hingga 13 tahun. Manakala, 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara, 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh. 

                 Tanda-tanda awal Asma 


Tanda-tanda amaran awal adalah perubahan yang berlaku sejurus sebelum atau pada permulaan serangan asma. Tanda-tanda ini mungkin bermula sebelum petanda biasa asma dan tanda-tanda awal bahawa asma anda semakin buruk. Dengan mengenal pasti tanda-tanda ini, kita boleh menghentikan serangan asma atau menghalang satu daripada menjadi lebih teruk. Tanda-tanda amaran awal asma termasuk:

*Batuk yang kerap, terutamanya pada waktu malam 
*Kehilangan nafas dengan mudah atau sesak nafas 
*Rasa sangat letih atau lemah semasa bersenam 
*Berdehit atau batuk selepas senaman 
*Merasa letih, mudah marah, cepat marah, atau muram 
*Berkurang atau perubahan dalam fungsi paru-paru 
*Tanda-tanda selesema atau alahan (bersin, hidung berair, batuk, kesesakan hidung, sakit tekak, dan     sakit kepala) 
*Masalah tidur

Langkah-langkah bagi mengelak daripada serangan asma

Semasa  Cik Iput  bawa Adam ke klinik utk mendapatkan rawatan, doktor menasihatkan Cik Iput tidak memberi Adam minum atau makan yg sejuk-sejuk contohnya seperti minuman berais dan buah tembikai. Doktor juga mengingatkan Cik Iput supaya Adam dijauhkan dr segala habuk yg boleh mendatangkan lelah. Adam juga perlu dikurangkan berada di ruang yg beraircond  bila dia dijangkiti selsema atau batuk.             

Selain itu, punca seperti haiwan peliharaan dan aspirin perlu dipastikan dan dielakkan. Mereka yang mempunyai simptom asma sepanjang hari biasanya berasa lega dengan ubat penghalang berterusan. Ubat penghalang yang paling berkesan adalah steroid yang dihidu. 

#Penghidu (inhaler ) kortikosteroid (contohnya flutikasone, budesonide, beclomethasone,        mometasone)
#Leukotriene antagonis (contohnya montelukast sodium, zafirlukast)
#Agonist beta2-adrenoseptor tahan lama (contohnya salmeterol, formoterol)
#Penstabil sel Mast (contohnya kromolyn sodium (sodium kromoglykate), nedokromil).

Ambil ubat seperti yang dicadangkan oleh doktor. Jika serangan asma semakin teruk, jangan tunggu sehingga janji temu seterusnya. Bawa ubat ke mana-mana saja kita pergi. Elakkan daripada menghisap rokok atau berada berdekatan dengan orang yang menghisap rokok. Ambil ubat sebelum kita ke tempat yang mungkin akan menimbulkan serangan asma. Jika anda sering mendapat serangan asma yang teruk, sentiasalah membawa senarai ubat daripada doktor.

Cik Iput dan Adam ketika mendapatkan rawatan di Klinik

Sunday, April 26, 2015

"Segmen Bloglist Mei-Jun 2015 by CN"

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Segmen Bloglist Mei-Jun 2015 by CN


Pencarian bloglist bagi bulan Mei-Jun 2015 di cekgunorazimah.com bermula pada hari ini, 1 April 2015, iaitu tepat jam 12.00 tengah malam sehingga 30 April 2015, iaitu tepat jam 11.15 malam. Semua dijemput join.
Syarat-syaratnya :

Friday, April 24, 2015

Salam Jumaat

Assalamualaikum






Salam Jumaat buat semua...

Thursday, April 23, 2015

Kehamilan Di Luar Rahim

Assalamualaikum

Cik Iput nak kongsi sedikit dgn you alls mengenai kehamilan / kandungan di luar rahim. Seperti yang kita tahu, kehamilan diluar rahim semestinya berlaku terhadap kaum wanita. Semua wanita berisiko mengalami kehamilan di luar kandungan, tetapi ada situasi-situasi tertentu yang meningkatkan risiko ini.

Apakah itu kehamilan di luar rahim?

Dalam bahasa Inggeris, istilah ini dipanggil ectopic pregnancy. Perkataan ectopic bermaksud "di tempat yang salah". Dan seperti namanya, kehamilan di luar rahim bermaksud kehamilan yang membesar di luar rahim ibu.Dalam kebanyakan kes kehamilan di luar rahim (95 peratus), implantasi berlaku dalam tiub falopio, dan sebab itulah ia juga dikenali sebagai kehamilan tiub (tubal pregnancy). Apabila kehamilan ini berkembang, ia menyebabkan kesakitan dan pendarahan, dan jika dibiarkan, tiub falopio tersebut boleh pecah dan mengakibatkan pendarahan dalaman.

Ini merupakan kes kecemasan dan boleh mengancam nyawa. Kehamilan seperti ini tidak bertahan lama kerana ia tidak dapat dialihkan ke dalam rahim. Ia harus digugurkan sepenuhnya.

Berikut adalah perkara-perkara yang meningkatkan risiko seseorang wanita mendapat kehamilan luar rahim:

*Pernah mendapat jangkitan kuman pada kawasan pelvis (penyakit radang pelvis)
*Pernah mengandung luar rahim sebelum ini
*Pernah mengalami keguguran kandungan
*Penggunaan alat perancang kehamilan dalam rahim (intrauterine contraceptive device) *Pembedahan pelvis
*Bertukar-tukar teman seks/seks bebas
*Usia yang semakin tua

Tanda-tanda/simptom Kandungan Di Luar Rahim


Agak sukar untuk mengenal pasti kehamilan di luar rahim kerana ia mungkin bermula dengan tanda-tanda yang sama dengan haid atau ancaman keguguran seperti senggugut dan keluar sedikit darah. Walau bagaimanapun, ada beberapa simptom awal yang boleh membantu mengenal pasti kehamilan di luar rahim seperti:

*Pendarahan faraj yang tidak normal

Darah ini biasanya berbeza daripada haid biasa, samada ia lebih banyak atau sedikit, dan mungkin warnanya lebih gelap daripada biasa dan cair (sesetengah orang menggambarkannya seperti "jus prun").

*Sakit yang teruk dan berterusan di satu bahagian pada bawah perut 

Ini adalah simptom yang biasa. Jika anda mengalaminya dan anda mengesyaki anda hamil, anda harus berjumpa doktor. Jika kehamilan di luar rahim ini tidak dikenal pasti dari awal, dan tiub anda menegang akibat pembesaran embrio sehingga ia pecah, maka anda akan mengalami simptom-simptom berikut:

*Sakit yang teruk dan berlaku tiba-tiba, dan beransur-ansur merebak ke seluruh bahagian perut. *Berpeluh, rasa seperti hendak pitam, cirit-birit atau terdapat darah dalam najis.
*Tidak sedarkan diri akibat pendarahan dalaman yang teruk.
*Sakit pada hujung bahu. Ini boleh berlaku jika pendarahan dalaman itu mengganggu organ dalaman   lain seperti diafragma (rusuk).


Rawatan Terhadap Kandungan Luar Rahim

Teknik yang paling biasa dan paling berkesan ialah pembedahan untuk membuang kandungan tersebut. Ini dilakukan kerana kandungan luar janin tidak akan bertahan lama dan mempu mengancam nyawa si ibu. Kadang-kadang dalam keadaan yang mendesak, tisu yang terlibat juga terpaksa dibuang bersama-sama dengan embrio; contohnya ialah pembedahan salfingektomi (salphingectomy) iaitu pembuangan tiub fallopio yang terjejas disebabkan oleh kandungan tuba. Namun disebabkan oleh perkembangan teknologi ultrasonografi, diagnosa kandungan luar rahim semakin kerap dapat dikenal pasti pada peringkat awal. Jika sedemikian, rawatan tanpa pembedahan boleh dilakukan, tetapi dengan syarat-syarat tertentu yang ketat. 

Rawatan bukan pembedahan ini termasuklah menyuntik pesakit dengan prostaglandin, kalium klorida atau methotrexate. Akibat daripada rawatan ini, embrio yang masih baru itu akan berhenti berkembang dan biasanya akan mengecut, diserap dan hilang di kawasan implantasi. Dalam keadaan lain, embrio tersebut mungkin akan diusir keluar bersama-sama dengan darah haid. Namun selepas rawatan seperti ini dilakukan, pesakit perlulah terus dipantau dengan ultrasonografi dan diukur aras hCG untuk beberapa minggu agar dapat dipastikan bahawa kandungan luar janin tersebut sudah benar-benar tiada.

Kehamilan di luar rahim boleh menjejaskan kesuburan. Jika tiub-tiub falopio anda tidak rosak selepas kehamilan di luar rahim, maka kebarangkalian untuk anda hamil lagi adalah sama. Jika satu daripadanya telah pecah atau rosak teruk, kebarangkalian untuk hamil adalah kurang, terutamanya jika tiub yang satu lagi itu turut terjejas akibat PID atau endometriosis. Dalam kes ini, samada lebih sukar untuk hamil tetapi masih boleh, bergantung kepada kes anda sendiri. Kira-kira 65 peratus wanita yang mengalaminya akan hamil lagi dalam masa 18 bulan selepas kehamilan di luar rahim, tetapi jika kedua-dua tiub falopio anda rosak atau pecah, anda mungkin perlu menimbangkan untuk melakukan rawatan IVF.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2013 by Cik Iput